"Seorang yang sabar, baik hati, memahami, dan suka memaafkan kesalahan orang. Seorang anak yang berhati lembut dan cepat tersentuh sekalipun tidak melibatkan darah daging sendiri. Seorang pencinta yang setia dan seorang isteri yang berjiwa keibuan. Seorang pemalu dan akan hilang sifat kemaluan apabila sudah ngam! DAN seorang pencinta kucing. (Okey! korang kena tipu)"

Endometriosis: Chocolate Cyst Surgery dan Usaha Mendapatkan Zuriat.


Sambungan Part II: Kesan lucrin injection

Apa itu lucrin?
Aku pun tak pasti apa itu lucrin. Based on apa aku baca di internet lucrin/Lupron/leuprorelin acetate adalah ubat yang digunakan untuk merawat kanser prostate. Benda ni juga digunakan untuk merawat hormon condition yang melibatkan sistem pembiakan seperti endometriosis, fibroid, penipisan dinding rahim, kanser payudara dan precocious puberty. Semasa di hospital, doctor ada ceritakan apa benda lucrin ni. Tapi angguk faham jela huhu.

So, aku dapat injection betul-betul 4 cm bawah pusat. Masa kena cucuk tu agak pedih ya. Dari segi pemahaman aku, lucrin ni sebenarnya satu ubat untuk stopkan hormone dalam badan kita contohnya menstrual lah. Fungsi utama injection ni untuk stopkan period cycle dimana dengan injection ni hormone estrogen kita tak dihasilkan bagi mengurangkan/mengaktifkan sel-sel cyst yang ada dalam rahim tu. Baru aku paham, setiap kali cycle period tu akan menghasilkan estrogen, dan estrogen ni la antara punca cyst. Tapi mesti la ada pros and cont kenapa Allah Taala ciptakan dia kan. Mungkin estrogen berlebihkan yang menyebabkan penyakit ni. So, untuk clearkan benda ni dari badan kita, kena la stop period. Erti kata lain, kita kena menopause selama 3 bulan/6 bulan. So that badan kita free dari cyst (mudah-mudahan). Ada orang boleh ada cyst balik selepas setahun operation. Semua tu sebab pemakanan.

Ada banyak effect lucrin ni kat badan kita (ikut orang juga)

1.Pain, swelling or redness at the injection site
2.Cough
3.Unusual tiredness or weakness
-       Symptom ni aku rasa juga. Badan selalu lemah dan tak bertenaga. Aku lawan dengan banyakkan makan buah.
4.Tiredness, sleepiness or drowsiness
-       Mengantuk tu tak pasti la. Sebab sebelum operate pun kuat tido hahah. Lepas cucuk pun kuat tido juga.
5.Difficulty sleeping
6.Mild muscle, back or joint pain
7.Changes in testicular size
8.Change in your sexual drive
9.Inability to get or maintain an erection
10.Sweating and body odour
11.Hot flushes
-       Every 10 minutes! Kadang tu xsampai 10 minit. Tido malam kipas on, air cond pun on. My God! Duduk sesaje tetiba terasa bahang. Berpeluh. 20 seconds lepas tu ok balik.
12.General pain
13.Nausea/vomiting
14.Buzzing, hissing, whistling, ringing or other persistent noise in the ear
15.Mild skin problems such as rash, itching, hives, dry skin or acne
-       Yasss! Especially area perut
16.Headache
17.Dizziness or light-headedness
-       Kalau nak bangun dari baring, msti kena take time duduk dulu untuk elak melayang jatuh. Bila naik kereta mesti akan pening.
18.Diarrhoea
19.Constipation

Dan banyak lagi symptomnya tau. Korang boleh google lah page lain. Kalau korang rasa symptom lain macam dari kehidupan normal sebelum operation, elok lah bawa jumpa doctor dapatkan nasihat dan rawatan.


So, hari ni dah hari ke 15 dah aku period. Tak pernah-pernah period camni lama. Selalunya hari ke-enam dah boleh solat. Semasa warded ritu aku dah hari ke 18 cycle. Lagi 4 hari lebih kurang nak period. Masa nak discharge tu aku dah start period. Belum sempat pun lucrin nak bertindak dan period hahah. Mungkin next period la stop. Untuk hari ke-15 ni aku agak risau juga dan masih berharap darah ni stop dalam masa terdekat. Next appointment injection kedua 29 March 2019 nanti. Inshallah.


3 comments:

Jatin Sethi said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Jatin Sethi said...
This comment has been removed by a blog administrator.
martin said...

primevideo mytv.
ww.amazon.com/mytv.